Werk aan wielophanging DS

Onderstaande foto’s zijn van twee verschillende wagens. Bij de ene DS was het hard nodig de aandrijflijn en wielophanging DS eens goed aan te pakken: beide tripoïdehuizen waren ingesleten, de ashoezen waren deels kapot deels twijfelachtig en de fuseekogels waren versleten en hadden dus speling.
Bij de andere DS waren storende trillingen waarneembaar, veroorzaakt door gare draagarmlagers aan de voorzijde. Sjors heeft hier de gehele draagarm unit vervangen door een andere (originele).

Wielophanging DS

Wielophanging DS

Veel tijd gaat altijd zitten in het reinigen van de diverse onderdelen. Je treft vele lagen vet vermengd met zand en olie aan en na ca. 30 jaar wil dat er niet zo gemakkelijk meer af. Voor correcte montage zijn schone onderdelen echter essentieel, dus even een dagje doorbijten bij de spoelbak!

Wielophanging DS

Het tripoïdekruis wordt eraf getrokken met een speciale trekker. Hierna kan de ashoes er overheen.

Wielophanging DS

De tripoïdehuizen werden vervangen omdat ze waren uitgesleten. In dit huis draaien de kogels van de aandrijfas, los te zien op de 1e foto. Als deze huizen uitslijten, komt er speling op de kogels wat trillingen en een rammelend geluid tot gevolg heeft.

Wielophanging DS

Het resultaat na vele uren arbeid. Het wiellager met nieuwe fuseekogel. Let op het verschil met de eerdere foto: de fuseekogel hangt niet meer slap naar beneden door de speling.

Wielophanging DS

Alle onderdelen weer klaar om gemonteerd te worden. Ook de startmotor en de HD-pomp waren aan vervanging toe.

Wielophanging DS

De aandrijfas weer netjes op z’n plaats. Hij zit weer in het huis geschoven met de verse ashoezen eromheen. Uiterst rechts is nog net een stukje van het wiellager te zien