Vervangen koppeling CX

Koppeling CX

Bij een CX de koppeling CX vervangen tekent onherroepelijk: motorblok eruit. Het is daarom, dat wij bij zo’n klus dan ook meteen alle keerringen, lagers, pakkingen en eventuele andere zaken vervangen, waar je alleen dán zo prachtig bij kunt!
Wij doen het grondig, of anders niet. Natuurlijk is elke wagen anders, dus in overleg met de eigenaar pakken we meer of minder aan.

Koppeling CX

Koppeling CX

Stap 1: uitbouwen van motor + bak.

Koppeling CX

De versleten koppelingsplaat.

Koppeling CX

De versnellingsbak gedemonteerd.

Koppeling CX

Sporen van olielekkage aan het deksel van de distributieketting.

Koppeling CX

Het onderblok zonder de carterpan.

Koppeling CX

De gedemonteerde cilinderkop.

Koppeling CX

Het oude vliegwiel, de koppelingsplaat en de drukgroep.

Koppeling CX

De nieuwe koppelingsset en het vliegwiel gereinigd. In het midden van het vliegwiel ligt het nieuwe toplager.

Koppeling CX

Het onderblok gereinigd.

Koppeling CX

Koppeling CX

De carterpan gereinigd, vooral uiteraard de pasvlakken van deksel en onderblok.

Koppeling CX

De cilinderkop, nagezien en gereinigd.

Koppeling CX

Ook het ontstekingshuis demonteren we altijd, om de nokkenaskeerring én de pakking van dit huis te kunnen vervangen.

Koppeling CX

De o-ring rond de schacht van de oliepomp bleek verhard dus ook die hebben we vervangen.

Koppeling CX

De versnellingsbak wordt van modder, vuil en vet ontdaan boven de spoelbak.

Koppeling CX

Het onderblok van opzij. Duidelijk te zien is de verse pakking van het ontstekingshuis.

Koppeling CX

Het distributiedeksel is verwijderd omdat de kurken pakking lekte. Het pasvlak is al mooi glad geschuurd en van pakkingresten ontdaan. Uiteraard wordt meteen de ketting gespannen

Koppeling CX

Het carterdeksel gereinigd.

Koppeling CX

Distributiedeksel, carterpan en -deksel liggen klaar voor montage met hun pakkingen.

Koppeling CX

De cilinderkop, gereinigd en nagezien. Het was in dit geval niet nodig ook alle kleppen te demonteren en de klepseals te vervangen.

Koppeling CX

Omdat het van origine een zwakke constructie is, last Sjors de gaffel van de koppelingskabel standaard door.

Koppeling CX

De doorgelaste koppelingsgaffel.

Koppeling CX

Onderblok met nieuwe koppakking, klepstoters en stoterbusjes. Indien deze stoters krom zijn en/of de stoterbussen teveel zijn ingeslagen, vervangen we ze door betere.

Koppeling CX

De cilinderkop is klaar om herenigd te worden met het onderblok.

Koppeling CX

De rubber o-ringen van de bouten van de tuimelaaras zijn dikwijls hard geworden en worden daarom vervangen door verse.

Koppeling CX

Het motorblok is weer compleet.

Koppeling CX

Alleen het distributiedeksel moet nog gemonteerd worden.

Koppeling CX

Vliegwiel en nieuwe koppelingsplaat klaar voor hun ontmoeting.

Koppeling CX

Met een afgezaagde oude prise-as kan de koppelingsplaat exact geplaatst en gericht worden, zodat de bak er straks makkelijk op schuift.

Koppeling CX

Omdat nu de aandrijfassen eraf liggen, vervangen we meteen de keerringen van het differentieel, waar we nu goed bij kunnen.

Koppeling CX

Alle draaiende en schuivende delen in het koppelingshuis worden gereinigd, gangbaar gemaakt en ingevet. Later kunnen we hier immers niet meer bij komen.

Koppeling CX

Omdat we er veel beter bij kunnen met de motor eruit, hebben we bij deze wagen ook de HD-leidingen die over het subframe lopen vervangen. Deze waren in twijfelachtige conditie. Ook de V-riemen zijn nieuw.

Koppeling CX

Het blok weer ingebouwd. Nu volgt het aansluiten van luchtinlaat, uitlaat, koelwaterslangen, kabelboom etc. en het terugbouwen van de aandrijfassen.

Koppeling CX

Tot slot nog even een mooie foto van een andere koppelingsklus. Goed zicht op de nieuwe krukaskeerring en de strip die straks de rand van de carterpan mooi moet afdichten. Dit kan overigens ook een strip van kurk zijn. In dit geval werd ervoor gekozen ook de (1e) lagerkap los te maken, maar dit hoeft niet persé om de keerring te kunnen vervangen.