Mooi (geduld)werk waar we graag de tijd & ruimte voor maken. De foto’s hieronder tonen zowel het vervangen van de cilinderkoppakking alsook het vervangen van de klepseals en het inslijpen van de kleppen. Overigens zijn niet alle foto’s van één en dezelfde klus.
Voor specialistische zaken zoals afpersen (controle op scheurtjes), vlakken, klepgeleiders vervangen etc. brengen wij de cilinderkoppen naar het revisiebedrijf.
Pas gedemonteerde cilinderkop met inlaatbuizen en waterpomp (CX 25 GTi Turbo 2)
Cilinderkop, geheel ‘kaal’ gemaakt en gereinigd. Ook de kleppen zijn hier reeds verwijderd.
Alle losse onderdelen van (of rond) de cilinderkop netjes gerangschikt. Op de voorgrond de kleppen.
Een ingeslepen klep met op de achtergrond de zetel waar hij straks in valt. (Klep is van een CX 25 GTi Turbo 2).
Het opnieuw monteren van alle kleppen met een speciale kleppentang dient zeer behoedzaam te gebeuren.
Met de kleppentang (de)monteren we indien nodig de kleppen.
Een verse klepseal rond een klepsteel. Deze kunststof afdichtringen zorgen dat er langs deze steel geen motorolie naar de verbrandingskamer loopt. Na verloop van tijd worden ze hard en kan de auto (flink) gaan roken en olie verbruiken.
Soms zit het tegen en breekt er een tapeind tijdens het losdraaien omdat hij zit vast gerot. Bij ijzeren tapeinden in een aluminium cilinderkop is dit helaas geen zeldzaamheid.
Poging het afgebroken tapeind los te krijgen met goede kruipolie, heet stoken en een griptang. In dit geval zonder succes.
Gelukkig lukt het uiteindelijk om een moer op het tapeind te lassen en deze daarna behoedzaam los te draaien uit de cilinderkop. Geduld is hierbij een schone zaak!
De afdekplaat met verse pakking weer op hun plaats.
Cilinderkop weer klaar voor montage. Veel tijd gaat zitten in het reinigen van pasvlakken en alle losse onderdelen. Het belang hiervan is echter niet te onderschatten voor een goed en betrouwbaar eindresultaat!
De kopbouten worden intensief gereinigd en vooral het schroefdraad wordt m.b.v. een ‘snijplaat’ zorgvuldig van alle aangekoekte (olie)resten ontdaan en opgezuiverd. Ditzelfde geldt voor de boutgaten in het onderblok.
Het onderblok zonder cilinderkop.
Met een speciale nylon borstel wordt het onderblok, waar straks de cilinderkop weer op komt, ontdaan van alle aanslag en oude pakkingresten.
Ook de zuigers worden gereinigd van aanslag.
Het onderblok perfect gereinigd, ontdaan van alle vuil en pakkingresten.
De nieuwe koppakking geplaatst. Nu kan de cilinderkop gemonteerd worden.
Alle onderdelen klaar voor montage (op deze foto van een CX 24 IE)
Aantrekken van de cilinderkopbouten met de momentsleutel (op deze foto van een CX 24 IE).